Böcker

Har vart inne på cdon och kollat lite efter böcker..
jag tycker att dom självbiografiska böckerna är dom mest gripande
böckerna även att dom oftast är hemska.
Så har fått lite tips nu iaf..
Tänkte gå och leta imorn efter en bok så jag har nåt och läsa i skövde.
Men problemet är bara att nu är det ca 10 olika böcker jag vill ha och
jag har bara råd med en.
Men får se vilka av dom jag hittar.
Både jag och milla fick rysningar när jag läste högt det som stod om böckerna.

En av böckerna jag vill läsa är
Iskallt och stenhårt: Mina tjugo år i Texas fängelser
Av Rickard Flinga

Rickard Viking Flinga växte upp i USA med svenska föräldrar. Barndomen var fylld av osäkerhet, rädslaoch misshandel och han hamnade tidigt i dåligt sällskap. Han gifter sig och får barn och flyttar så småningommed sin familj till Texas där han får jobb på ett bygge. Där inträffar katastrofen. En arbetskamrat förgriper sig på hans dotter och Rickard skjuter honom besinningslöst med elva skott. Han tillbringar 20 år i Texas hårdaste fängelser och 13 av dem i isoleringscell. Det här är den sanna berättelsen om den långa, grymma vägen ut ur helvetet. Rickard Flinga bor idagi Uppsala och arbetar som fritidspedagog. Han deltar i kriminalvårdsdebatten och föreläser för ungdomar.
"Ta inte livet för givet. Jag såg inte månen eller stjärnorna på trettonår." Rickard Flinga


En annan bok jag vill läsa är
Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak
Av Pigge Werkelin

Vi var en vanlig svensk familj som åkte på drömsemester till Thailand över jul och nyår. När flodvågen slog in över den soldränkta paradisstranden i Khao Lak hade vi precis bytt hotell. Vi ville bo tryggt med tanke på barnen och hade fått en fin bungalow på platt mark nära havet. Vi var lyckliga. Jag ärden ende som överlevde tsunamin. Min fru Ulrika drunknade tillsammans med våra söner Charlie, 5 år, och Max, 4 år. Jag vill gärna tro att det kommer något gott ur även det värsta som sker i en människas liv. Eftersom min familjs öde har blivit känt via medierna, har det känts viktigt för mig att berätta hur det verkligen var. Dessutom vill jag ge min syn på de svenska myndigheternas handfallna agerande i Thailand efter katastrofen. Jag skämdes över att vara svensk. Det vill jag aldrig behöva göra igen. Och om jag skulle ge ett råd till andra vore det att sätta värde på nuet. Tänk efter vad som är viktigt och njut av dina närmaste medan kan!
Pigge Werkelin

Sen är det också den här boken. Alla som läst Pojken som kallades Det vet varför.
Den här boken är skriven av Dave Pelzers bror.

En brors berättelse: Att överleva en barndom av misshandel.
Av Richard B. Pelzer

Läsare världen över har chockerats av grymheterna i Dave Pelzers självbiografiska trilogisom inleddes med Pojken som kallades Det. När skolan till slut slog larm om denbrutala misshandel han utsatts för, blev Dave omhändertagen och placerades, vid tolv års ålder, i ett fosterhem. För honom var mardrömmen över men för hans yngre bror Richard hade den bara börjat. En brors berättelse är historien om hur Richard, som var moderns medhjälpare, nu istället blir offer för hennes sadism. Han är inte längre en av hennes pojkar utan endast en varelse i lortiga kläder vars vardag består av fysisk och psykisk misshandel. Vi får följa hur Richard under tio års tid får barndomen krossad av sin psykiskt sjuka mor och hur han växer upp till en destruktiv och självmordsbenägen tonåring. Trots att Richard B. Pelzer överlevde sin fasansfulla uppväxt har det tagit honom trettio år att våga berätta sin gripande historia.

Får se vilken bok det blir. Helst vill jag ha allihop.. och många fler.

Godnatt

Kommentarer
Postat av: Jesse

Hej där.. om du vill låna boken om flodvågen så har jag den hemma. vet att du åker snart men kanske hinner ses isåfall så du kan låna med dig den. Hör av dig till min mobil, fråga martina om nummer jag vill inte skriva ut det här.. Kram Jesse

Postat av: Jess

Gå till biblioteket vännen, där kan du låna hur många böcker som helst =) Sen kan du bli en riktig boknörd, haha! Puss på ´re

2008-01-11 @ 10:58:57
Postat av: maria

du får låna böcker av mig när du kommer ikväll!!
Bara o låna på!!! :)

2008-01-11 @ 10:59:49
Postat av: LillSnurr82

Boken om Rikard Flinga har jag hört om. Han är vän med en vän till mig.. Den ska vara riktigt bra och gripande men har tyvärr inte läst den själv. Men det ska jag göra en dag. Men håller med tipset om biblioteket.. en skit bra idé =)
Kram på dig och Lycka till med bokletandet och plugget sen.. //LillSnurr82

2008-01-11 @ 11:01:43
Postat av: Lovisa

Jo biblioteket skulle va skitbra.. men har ju inte en aning om när jag kan lämna tillbaka dom.. så får hoppas på att det finns ett i skövde;D
Tack jesse men tror inte jag hinner.. :( men om jag inte köper den ska jag tänka på det när jag är hemma:D

2008-01-11 @ 11:54:28
URL: http://loveijsa.blogg.se
Postat av: Christine

Ja, som sagt som Emma sa så känner Dovander Flinga. Mycket trevlig människa det där. Hon har nog boken om du vill låna den, om den inte är utlånad (brukar va det)

2008-01-11 @ 12:02:22
URL: http://christineskicki.blogg.se
Postat av: Zekka

tjo bruttan... jag vill ha boken "En brors berättelse: Att överleva en barndom av misshandel." Så du kan ju låna den av mig... kolla vilka tider å så tåg går från Jönköping till Skövde så åker du resten av vägen med mig på söndagar och så får vi se när du kan ta dig till jönköping från Skövde på fredagar ifall det passar med mig... jag åker varje helg det vet du.. kanske kan spara ett par kr där med!! puss

2008-01-11 @ 12:06:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback