Utvärdering

Kommer ni ihåg det HÄR , det HÄR och det HÄR inlägget?
Nu börjar det dra ihop sig mot sitt slut för min tid i Skövde nu. Lite smånervös inför måndag men ska nog gå bra. Tänkte göra en liten utvärdering på tiden här i brist på annat:)

Var en kall dag den 14 januari när jag kom fram till Skövde. Fick gå upp till Rune, rektorn, för att få lite pärmar och skriva in mig. Åkte sen bort till Hasslum för att kolla in rummet jag skulle bo i. "Ser ut som ett rum på en anstalt" var väl min första tanke, men tänkte även att det var större än vad jag trodde det skulle va. Rummet jag blev visad på studiebesöket var mycke mindre och mer slitet. Låg på den gamla avdelningen.
Efter rumsvisningen fick jag åka tillbaka till skolan där jag fick hoppa in i ett rum där Göran, en av lärarna, hade introduktion. Där satt Sargon, Frankie, Andrej och Umud. Efter att Göran var klar med introduktionen fick vi börja plugga. Hade en del böcker att ta oss igenom. Blev lunch på ett fik i Maxi-huset.
På kvällen tog jag lite sightseeing i Skövde. Eller ok, jag skulle testa om jag hittade till skolan. Eftersom jag ändå behövde gå till Maxi för att handla kunde jag lika gärna passa på så jag skulle slippa gå vilse dan efter.

Pluggandet fortsatte dan efter. Jag och Sargon jobbade väldigt bra ihop från dag 1 och sen dess har han vart min vapendragare i skolan. Vi gjorde alla böcker tillsammans och sen dess har vi legat lika hela tiden. Klara samtidigt med kuben, haft badrummen bredvid varann (med undantag för putsrummet och mattläggningen) och var även tillsammans med Linda och Robin ute och gjorde ett riktigt jobb på en hundklubb.
Vi har alltid frågat varann om råd. Vad vi tycker ser bäst ut, hur vi gjort ett visst moment osv. Micke, en annan lärare, den bästa läraren, tyckte det var så kul att se oss för vi har alltid legat i samma takt.
Vi kommer även att börja praktiken på måndag båda två. Han kommer dock sluta imorgon istället för fredag då han ska vara bestman på ett bröllop i helgen och behöver åka hem för att greja med det.

Först gjorde vi alltså kuben. Var då vi träffade Micke första gången och sen dess är det oftast honom man har gått till om man haft några frågor då han lär ut lite mer utifrån hur det är i arbetslivet. Dom andra går mer efter böckerna.
Murade, putsade och kaklade kuben.




Efter att kuben var riven var det alltså dags att börja med mitt första badrum. Enkel, vanlig sättning bara med bård (bord, bård, hur i helvete stavas det?)
Vart väl ok med undantag för dåliga fogar och en liten miss på trumman.
Kändes iaf bra att jag tyckte det var roligt. Har tydligen inga bilder på det badrummet.

När jag var klar med det badrummet var det bara att hoppa på nästa. Då blev det vanlig sättning några skift först för att sen gå på diagonalen. Lyckades faktiskt bra med det badrummet och blev själv snopen när allt var rakt. Dock hade jag fortf lite problem med silikonfogarna, precis som på första. Vanliga fogningen blev dock bra.




När det badrummet var klart var det dags att gå på putsrummet. Fanns inget ledigt förutom ett som Sargon skulle få. "Tjejer skulle aldrig få åka på ett så stort putsrum" lät det visst, men det har ändrats nu tror jag när alla vi tjejer bevisat att vi visst kan. Fick istället göra på två väggar, som var större än vissa av putsrummen så huh?
När jag hade putsat klart fick som sagt jag, Sargon, Linda och Robin åka ut till hundklubben för att lägga ett golv. Var en jävla massa förarbete då golvet var väldigt ojämnt. Slipning, flytspackling, spackling. Höll på i två-tre dar bara med det. Sen började vi lägga klinkers ändå, golvet fick duga. Där ute visade sig Linda va en skithärlig person. Inte pratat så mycket med henne innan men hon är störtskön. Vi hade alla våra utbrott på Robin, även Micke. Killen lyssnar inte och gör dessutom alltid ett uselt jobb. Han tror att bara man är snabb så är man bra, så han slängde i princip ner sina plattor på golvet och tyckte det var bra sen. Fick gå och hamra bort överflödig fix sen då han inte hade tagit bort nåt under tiden han la plattorna.
Resultatet blev iaf bra till slut och ägarna var nöjda.




När vi kom tillbaka till skolan började jag kakla mina putsväggar. Det blev lite lekande med mönster och gick snabbt och smidigt. Var klar med dom väggarna på 3 dagar. Fogningen blev lite sisådär på ena väggen men det var mest för att det var klinkerplattor med ingrodda mönster i så fogen var lite svår att tvätta bort.



Efter putsväggarna var klara fick jag gå in och lägga mattor. Nåt jag verkligen tycker är tråkigt. Sista mattan blev dock rätt bra därinne.
Passade även på att skära mig i benet. Fick tejpa ihop såret och det tog ett tag för det att läka men nu ser det ut att bli ett rätt fint ärr iaf.




Efter mattläggninen fick jag gå upp och riva mitt fjärde, och sista, badrum. Tycker det är skitkul att riva på väggarna men golvet är ju en historia för sig. Är en bra bit ner man ska med tanke på flytspackel osv.
När allt var flytspacklat och klart la jag in en matta. Gick inte alltför bra då den inte ville fästa riktigt på väggarna och när jag började svetsa lossnade den helt på vissa ställen. Så både jag och Patrik, golvläggarläraren, gav upp.
Har sen kaklat väggarna. 20X20 plattor i större delen av rummet och sen andra i "duschen". Bilder kommer när det är fogat och klart. Gjorde även en cirkel som jag har gjort en ö med en palm och en sol på himlen i. Blev sjukt fult haha men med tanke på allt pill och målande på frihand för att få ut skärningarna rätt är jag nöjd. Ni får se på bilder sen som sagt.
Började foga i duschen idag med och imorn ska jag fortsätta foga resten av badrummet. Sen är det bara silikonfogen kvar och sen slutar jag. Känns lite småsorgligt också men ska bli skönt att slippa betala för en lägenhet man inte bor i och att slippa på på ett äckligt studentboende som man inte ens vill laga mat i.

Har vart en del fester och brännboll osv också. Vart en bra tid. Helt klart värt det. Det bästa beslutet jag tagit på flera år. Tack Sandra min ängel för att du luskade fram utbildningen åt mig.

Bästa människan på boendet. Markus. Helt klart. En jättesnäll, glad, rolig, skön kille som började några veckor efter mig. Med honom har jag haft jättekul. Vi tillbringade en hel helg här så gott som ensamma med film och promenader osv. En sån där riktigt bra killkompis som jag kommer sakna. Han är från Sundsvall med så lär väl inte se så jättemycket av varann sen. Lite tråkigt


Bästa människan på skolan. Sargon. Min vapendragare. Har vart grymt skönt att ha nån att vända sig till.

Bästa läraren. Micke. Skitrolig med barnasinne. Yr som fan, käften går i ett på honom

Bästa festen. Helt klart den första helgen som jag stannade kvar. Blev en riktigt rolig helg med fest både fredag och lördag. Även födelsedagsfesten för polacken Michal var rolig.



Jobbigaste. Att behöva åka fram och tillbaka mellan Linköping och Skövde. Visst, eget val, men ville inte vara kvar här mer än nödvändigt. Även att dela kök och dusch med andra.

Tråkigaste. Tråkiga lektioner, mattläggning och fogning.

Mest värdefulla. Johan och Tomas. Johan som jag är bekant med sen innan och Tomas som också är från Linköping. Tack för jag fått åka med er från och till Linköping. Gratis dessutom. Ni är bäst

osv osv. Nu har det blivit ett väldigt långt inlägg här och det är dags att sluta.
Man får väl hoppas att det blir en bra plattsättare av mig en dag. Wish me luck



Kommer sakna vissa av er. You made my education:)

Ingen nämnd, ingen glömd.








Kommentarer
Postat av: Maria

Tack för inlägget, nu vet jag precis vad du haft för dig när du vart i Skövde ;) Jag blir glad att läsa att du trivdes och att du inte ångrade dig! Bra jobbat vännen :) Visste du skulle fixa det! Men nu får du ta o komma hem, har inte sett dig på länge länge och min Lovisa abstinent är stoooor :)Kom hem o spela lite wii med mig.....tihi
Saknar dig darling. Puss

2008-05-21 @ 09:10:53
Postat av: sofie

Du har vart jätte duktig, och du kommer garanterat bli en toppenduktig plattsättare, det är jag säker på :) Tack för den här tiden på hasslum pch skolan! Hoppas du får ett bra jobb som du trivs på. kram sofie

2008-05-21 @ 17:03:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback